مقالات

سختی آب و مضرات آن در تاسیسات

تعریف ساده سختی آب میزان کلسیم و منیزیم حل شده در آب است.

مفهوم ORP و مقادیر استاندارد آن در استخرها

شاخص پتانسیل اکسایش و کاهش (Oxidation Reduction Potential) که معمولاً با عبارت مخفف ORP بیان می شود، عبارتست از توان اکسیدکنندگی آلاینده¬های موجود در آب توسط کلر.

آب نگهداری در چیلر های تراکمی

در آب نگهداری چیلرهای تراکمی پارامترهای اساسی عبارتند از اسیدیته، هدایت الکتریکی و سختی کل. در صورت عدم رعایت بازه مذکور در صورت اسیدی شدن سیال، خوردگی لوله های مبدل حرارتی و در صورت قلیایی شدن سیال رسوب گذاری بر روی لوله های مبدل حادث می گردد.

ضربه قوچ

اين مقاله به عنوان دستورالعملي جهت انتخاب و طراحي تجهيزات كنترل ضربه قوچ در تاسيسات آبرساني تدوين گشته و در آن تلاش شده است ضمن معرفي پديده ضربه قوچ، به بررسي عوامل ايجاد و پارامترهاي تاثيرگذار بر آن پرداخته شود و سپس روش هاي مختلف جهت كنترل پديده ضربه قوچ و چگونگي انتخاب تجهيزات كنترلي ارائه گردد.

اساس کار چیلر جذبی

در این مقاله به چگونگی عملکرد چیلرهای جذبی می پردازیم. چیلر جذبی با دیگر چیلر ها متفاوت است زیرا کمپرسور ندارد. در عوض از گرما برای تولید سرمایش استفاده می کند. این موضوع ممکن است گیج کننده به نظر برسد اما نگران نباشید در پایان این مقاله، متوجه خواهید شد که چرا و چگونه کار می کند.

چیلر چیست و چگونه کار می کند

تمام ساختمان ها به سیستم تهویه مطبوع نیاز دارند. برای ساختمان های کوچکتر کولرهای گازی و آبی تامین می شود. اما برای ساختمان های بزرگتر استفاده از چیلر مقرون به صرفه خواهد بود.

محاسبات ظرفیت سرمایش چیلر

چیلر ها آب سرد مورد نیاز جهت تهویه هوا در ساختمان ها را تولید می کنند. میزان برودت تولید شده در آنها با توجه به میزان تقاضا متفاوت است و مهم است بدانید چیلر چه میزان برودت تولید کرده و یا قادر به تولید است.

هواساز چیست و چگونه کار می کند

در این مقاله خواهیم آموخت که هواساز (AHU) چگونه کار می کند. ما به اجزاء هواسازها از قبیل دمپرها، کویل های سرمایشی و گرمایشی، ایرواشرها و مبدل های حرارتی می پردازیم تا به درک شما از مهندسی تهویه مطبوع کمک نماید.

محاسبات تسمه و پولی

در این مقاله قصد داریم به بررسی برخی محاسبات تسمه پولی با مثال های کاربردی بپردازیم.

مبدل حرارتی چگونه کار می کند

در این مقاله قصد داریم مبدلهای حرارتی صفحه ای و نحوه کار آنها را بررسی کنیم. آنها اغلب به عنوان PHE ، PHX ، یا گاهی اوقات فقط HX یا HEX معرفی می شوند.

فن کویل چیست و چگونه کار می کند

در این مقاله، ما به بررسی Fan Coil Unit می¬پردازیم. FCU مخفف واحد فن کویل است اما اغلب مهندسان فقط برای صرفه جویی در وقت، فقط آنها را به عنوان فن کوئل صدا می کنند.

مفهوم تن تبرید

در این مقاله به درک اصطلاح تن تبرید می¬پردازیم. این اصطلاح به چه معناست؟ از کجا آمده؟ چگونه میتوانیم آن را محاسبه کنیم؟ نحوه تبدیل آن به سایر واحدهای رایج بچگونه است؟ در این مقاله ما به تمامی این سوالات پاسخ می¬دهیم.